Zdrowe serce przez jak najdłuższy czas

Jak na długo zachować zdrowe serce?

Pierwsze symptomy sercowych dolegliwości mogą pojawiać się już w młodym wieku. Przeważnie są to zjawiska typu zmęczenie, tachykardia (przyspieszone bicie serca pojawiające się bez poważnej przyczyny), duszności, sporadyczne bóle w klatce piersiowej. Im ktoś jest starszy, tym objawy te mogą być bardziej dotkliwe. Warto zwracać na nie uwagę i nie tylko zgłaszać się do lekarza, ale również monitorować samodzielnie sytuację i odpowiednio reagować. Jak? Pierwszy kontakt z lekarzem może być czysto profilaktyczny. Warto pomyśleć o zbadaniu kondycji serca po przekroczeniu „magicznego wieku” 40 lat. Trzeba to zrobić szybciej, gdy pojawiają się wspomniane wyżej objawy lub inne, np. kłucie w klatce piersiowej, omdlenia, obrzęki kończyn dolnych.

Cztery przykazania zdrowego serca

Kardiolog może podczas wizyty zalecić konkretną terapię lub leki. Niezależnie od tego warto poznać cztery przykazania zdrowego serca i stosować się do nich w codziennym życiu. Są to zasady ułatwiające zachowanie świetnej kondycji do późnego wieku bez konieczności ciągłego martwienia się o zdrowie. Przykazania te to:

– Zachowaj komfort psychiczny. Serce bardzo silnie reaguje na stres i różne przeżycia emocjonalne. Rób to co lubisz, pamiętaj o relaksie, nie wymyślaj sobie problemów i ciesz się chwilą. Zadbaj o relacje rodzinne i towarzyskie.

– Dużo się ruszaj – nawet jeśli masz już swoje lata, postaraj się zapewnić sobie odrobinę ruchu każdego dnia. Niech to będzie spacer lub kilka ćwiczeń fizycznych. Dobierz rodzaj aktywności do tego, co możesz i lubisz robić.

– Zarzuć nałogi – ani palenie, ani picie alkoholu nie sprzyja zachowaniu zdrowego serca.

– Jedz zdrowe produkty – w twojej diecie powinien znaleźć się np. czosnek, który przeciwdziała zakrzepom i zlepianiu się płytek krwi.   Skonstruuj swoją dietę tak, by była korzystna dla serca.

2 komentarze

1. Warto reagować na drobne objawy. Ludzie często bagatelizują np. kłucie w sercu, że jest to „pogodowe”. Tymczasem mogą to być już początki miażdżycy lub innej choroby.

2. Zawsze trzeba mieć na podorędziu różne leki „z domowej apteki”. Czyli ziołowe. Polecam na przykład napar z serdecznika, który niweluje wiele dokuczliwych objawów i poprawia kondycję serca.