Co robić, gdy marzną stopy?

2 min read

Problem marznących stóp

Część osób niezależnie od temperatury na zewnątrz, w pokoju czy też noszonej odzieży skarży się na prawie zawsze zimne stopy. Zjawisko to może mieć podłoże chorobowe, dlatego też w pierwszej kolejności trzeba udać się do lekarza – często marznące stopy mogą świadczyć o niskim ciśnieniu (pierwotnym bądź wtórnym), zaburzeniach pracy układu krążenia, czy nawet o miażdżycy. Znacznie częściej z takim symptomem borykają się kobiety. Poza zgłoszeniem problemu lekarzowi, warto wiedzieć, jak pomóc sobie doraźnie – ciągle zimne stopy nie są przecież niczym przyjemnym. Jedną z propozycji jest oczywiście noszenie ciepłych, ale przewiewnych skarpet i obuwia dobrze kryjącego stopę, izolującego ją od podłogi. Warto też dbać o ogólną ciepłotę ciała, gdyż zimne stopy mniej dokuczają, jeśli jest nam ciepło czy nawet gorąco.

Sposoby na zimne stopy

Żeby nie męczyć się z ciągłym ogrzewaniem stóp, można pracować nad ich hartowaniem. Podczas kąpieli można na przykład masować je szczotką o miękkim, naturalnym włosiu. Nie jest to nieprzyjemne, a zapewnia naczyniom krwionośnym odpowiednie pobudzenie. Będąc na zewnątrz, można w bezpiecznym i czystym miejscu pospacerować boso po piasku lub trawniku, co będzie miało podobny efekt. Jeśli natomiast chodzi o kąpiele, najlepiej działają naprzemienne – umieszczając stopy na przemian w zimnej i ciepłej wodzie również zapewnimy pobudzenie naczyniom krwionośnym. Wspomniane zabiegi można powtarzać regularnie, na przykład podczas codziennej higieny. Dzięki temu szybko powinny pojawić się pozytywne efekty.

Rynek zdrowotny w Polsce

Rynek medyczny w Polsce jest wciąż nieskonsolidowany. Zazwyczaj silne oraz uznane centra medyczne posiadają tylko jedną lokalizację, nie korzystając tym samym z efektu skali działalności operacyjnej. Powoduje to także często u pacjentów konieczność dalekich podróży, jeśli chcą otrzymać najlepsze usługi. Co ciekawe, wyjątkiem od tej reguły jest choćby kardiologia, która na przestrzeni ostatnich lat została skonsolidowana przez jednego lokalnego gracza przy wsparciu funduszu private equity. Pokazuje to, że rynek medyczny w Polsce jest już gotowy na dalszą konsolidację w innych obszarach, takich jak na przykład ortopedia, okulistyka czy chirurgia.

W ostatnich latach coraz popularniejsza staje się zatem specjalizacja mniejszych jednostek w podstawowych usługach oraz “podłączenie się” pod większe jednostki, które w razie potrzeby świadczą pełen zakres specjalistycznych usług. Im mocniej ten trend się rozwija, tym więcej zyskują na tym większe jednostki – czyli te, które mogą skupić się na dalszych inwestycjach w infrastrukturę i sprzęt. Stwarza to potencjał do współpracy z prywatnymi inwestorami, choćby w roli dostawców sprzętu czy partnerów w zarządzaniu całymi oddziałami.

Powszechny dostęp do internetu sprawia, że wiele procesów przenosi się do świata cyfrowego. Coraz więcej Polaków wykorzystuje sieć do celów związanych ze zdrowiem. Cyfrowi pacjenci podchodzą do usług medycznych tak samo jak do wszystkich innych usług. Ich podróż (Patient Journey) często zaczyna się właśnie w sieci i to tam po raz pierwszy mają kontakt z konkretnymi placówkami medycznymi.

Aby przyciągnąć takie osoby, trzeba dotrzeć do nich w miejscach, w których są już obecni. Oznacza to konieczność zbadania ścieżek pacjentów (Patient Journey), identyfikacji ich problemów, zmapowania wszystkich punktów styku z placówką medyczną i wreszcie stworzenia strategii skoncentrowanej na doświadczeniach pacjentów.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom cyfrowych pacjentów, branża medyczna musi zatem zacząć korzystać z tych samych metod i narzędzi, których już od dawna używa się w e-commerce jak np.: 

  • narzędzia do marketing automation wspierające targetowanie,
  • portale internetowe dla różnych grup docelowych (pacjentów, partnerów),
  • aplikacje i platformy e-commerce do zakupu leków, akcesoriów medycznych, czy badań diagnostycznych,
  • prowadzenie komunikacji wielokanałowej,
  • testowanie nowych form generowania leadów jak webinary, newslettery, landing pages itp.,
  • narzędzia do badania satysfakcji pacjentów.

Dzięki pandemii koronawirusa branża medyczna ogromnie zyskała na znaczeniu. Można powiedzieć, że sektor ten świetnie wykorzystał szansę, która się przed nim w tej niezwykle trudnej sytuacji pojawiła. To jednak nie koniec. Dziś przed branżą medyczną roztaczają się obecnie fantastyczne perspektywy. Sektor ten jest obecnie w fazie poważnych przemian, w coraz większym stopniu pojawiają się w jego ramach innowacje produktowe czy nowe technologie, co oczywiście jest bardzo korzystne dla inwestorów.

Wiele rozwiązań, które w czasie pandemii COVID-19 weszły na stałe do głównego nurtu w świecie medycyny, takich jak choćby teleporady, będą cały czas się rozwijać i zyskiwać na znaczeniu. Firmy dostarczające na rynek takie innowacyjne rozwiązania dla branży ochrony zdrowia mają zatem szansę na wysoki i stabilny wzrost w przyszłości.

Co więcej, nie wolno zapominać, że medycyna jest branżą, której potrzebuje każdy człowiek – bez względu na to, gdzie mieszka, ile ma lat, jakiej jest płci i jaki zawód wykonuje. Ten aspekt nigdy się nie zmieni i z tego powodu branża medyczna po prostu musi się ciągle rozwijać – zwłaszcza w sektorze prywatnym.

Może Ciebie zainteresować:

2Comments

Add yours
  1. 1
    lidia

    Zawsze miałam zimne stopy, ale pomagało noszenie skarpet frotte i owijanie się szczelnie kocem, jak również picie herbaty z sokiem malinowym. Okazało się, że mam naturalnie niską temperaturę i niskie ciśnienie krwi.

  2. 2
    Mothra

    A co w sytuacji, gdy stopy sprawiają wrażenie ciągle gorących, co denerwuje i nie pozwala nosić skarpet? Nigdzie nie mogę znaleźć rozwiązania mojego problemu.

+ Leave a Comment