DRUGA EDYCJA „FARMACEUTYCZNEGO FORUM ZDROWIA”

W poniedziałek 15 maja w Hotelu Warszawianka w Serocku rozpoczęła się trzydniowa konferencja dla kadry kierowniczej sieci aptek franczyzowych Ziko Apteka. Jest to już druga edycja wydarzenia zatytułowanego „FARMACEUTYCZNE FORUM ZDROWIA ZIKO APTEKA”. Trzy dni wypełnią prelekcje, szkolenia i spotkania z przedstawicielami największych, światowych i polskich firm farmaceutycznych oraz dermokosmetycznych.

W dniach 15 do 17 maja personel aptek franczyzowych Ziko Apteka będzie miał okazję spotkać się z producentami leków, wyrobów farmaceutycznych oraz dermokosmetyków. Forum będzie podzielone na dwie części – konferencyjną oraz wystawienniczą, a towarzyszyć im będą dyskusje merytoryczne i towarzyskie rozmowy między uczestnikami.

W części konferencyjnej farmaceuci będą mogli wysłuchać prelekcji przedstawicieli z takich firm jak: SANDOZ, USP ZDROWIE, ESSITY, HALEON, POLPHARMA, NIVEA POLSKA, POLSKI LEK, OLEOFARM, ABOCA, L’OREAL DERMATOLOGICAL BEAUTY, BAUSCH&LOMB, 3M, SANOFI, PERRIGO POLAND i PERRIGO DERMO. Prelegenci będą dzielić się wiedzą na temat np. najnowszych wyników badań, czy prowadzonych terapii. Zostaną poruszone tematy problemów zdrowotnych jak chociażby – odporność dzieci, przewlekła niewydolność żylna i metody jej leczenia. Z kolei przedstawiciele firm dermokosmetycznych opowiedzą m.in. o przebarwieniach i zaprezentują sposoby walki z nimi.

W części wystawienniczej na uczestników Forum czekać będzie kilkadziesiąt stoisk. Na każdym z nich przedstawiciele producentów będą prezentować nowości produktowe, opowiadać o asortymencie i pokazywać zastosowanie preparatów, urządzeń i innych produktów medycznych. To również wyjątkowa okazja do wymiany doświadczeń pomiędzy farmaceutami a przedstawicielami producentów.

Podczas „Farmaceutycznego Forum Zdrowia Ziko Apteka” personel będzie uczestniczył w licznych szkoleniach i warsztatach. Będą one dotyczyć zagadnień związanych z opieką farmaceutyczną, edukacją Pacjenta, jak również standardów obsługi. Nie zabraknie również elementu dzielenia się wiedzą i wymiany doświadczeń oraz inspiracji, a także prezentacji kierunków rozwoju sieci aptek.

Farmaceutyczne Forum Zdrowia to także uroczysta Gala, podczas której zostaną wręczone wyróżnienia dla najlepszych zespołów aptek w różnych kategoriach.

Wydarzenie jest okazją do spotkań i rozmów biznesowych i integracji kadry kierowniczej sieci aptek franczyzowych Ziko Apteka z całej Polski. Mają oni możliwość poznania się i wspólnego spędzenia czasu wolnego w miłej atmosferze.

Rynek zdrowotny w Polsce

Ochrona zdrowia w Polsce dziś jeszcze jest wyraźnie zdominowana przez placówki publiczne, lecz sektor prywatny systematycznie zwiększa swój udział w całym systemie. Jego obecną wartość szacuje się na 56 miliardów złotych, podczas gdy budżet Narodowego Funduszu Zdrowia to 105 miliardów PLN. Prywatne wydatki stanowią już zatem nieco więcej niż ⅓ wszystkich wydatków na ochronę zdrowia w naszym kraju. Według szacunków analityków już za trzy lata mają one osiągnąć wartość 79 miliardów złotych.

Ponadto, także Krajowy Plan Odbudowy przewiduje inwestycje o wartości prawie 20 miliardów złotych w unowocześnienie systemu opieki medycznej, w tym również dalszą cyfryzację tego sektora. Wynika z tego, że firmy medyczne mają przed sobą fantastyczne perspektywy rozwoju.

Niestety, ze względu na to, że większość szpitali i klinik jest własnością publiczną, ich zarządzanie często jest zaniedbywane. To natomiast prowadzi do problemów z finansowaniem długów. W rezultacie, jednostki stają się niezdolne do przyciągania najlepszych specjalistów oraz mają problemy z inwestowaniem w nowe technologie mające polepszyć standardy i efektywność leczenia. Partnerstwo między ośrodkami publicznymi a prywatnym inwestorem staje się wobec tego coraz popularniejsze, by móc zapewnić niezbędne środki, choćby na nowe wyposażenie w obszarze diagnostyki obrazowej czy laboratoryjnej. Korzyści są tutaj obopólne – szpital się rozwija, a prywatny inwestor generuje stabilną, satysfakcjonującą stopę zwrotu.

Przyszłość nowych technologii w medycynie rysuje się w jasnych barwach – co do tego nie można mieć nawet cienia wątpliwości. Całodobowa dostępność czy nieustanny wzrost popularności akcesoriów do monitorowania funkcji organizmu (takich jak pulsometry, krokomierze) otwierają przed telemedycyną gigantyczne możliwości. Co więcej, pojawia się coraz więcej firm i startupów produkujących urządzenia, które ułatwiają zapewnienie lepszej opieki medycznej przez Internet.

Już dziś, spełniając zapotrzebowanie w zakresie telemedycyny, rośnie rynek produktów umożliwiających zdalne monitorowanie stanu zdrowia. Według szacunków ekspertów, wartość tego rynku do końca 2027 roku na całym świecie ma wynieść 43 miliardy dolarów. Jego rozwój jest zgodny z najnowszymi trendami, które mają optymalizować działalność placówek medycznych poprzez zapewnienie pacjentom w jak najszerszym zakresie opieki w miejscu zamieszkania oraz interweniowanie tylko w koniecznych sytuacjach. Przewiduje się również, że cały globalny rynek opieki zdrowotnej online będzie rosnąć w tempie 14,5% rok do roku, co oznacza że w 2027 roku może on osiągnąć wartość 230,6 miliarda USD.

Problemy z brakami kadrowymi wśród specjalistów i personelu pomocniczego przekładają się na niską dostępność usług medycznych. Jest to jeden z najgorzej ocenianych aspektów funkcjonowania służby zdrowia. Według badań CBOS aż 82% Polaków uważa, że ciężko jest umówić się na wizytę u specjalisty, a 71% negatywnie ocenia dostępność personelu w szpitalach.

Problem ten pogłębia biurokratyzacja placówek medycznych. Według raportu NIK lekarze poświęcają 33% swojego czasu na wypełnianie dokumentacji medycznej i inne czynności administracyjne podczas wizyty stacjonarnej i aż 43% podczas teleporady.

Pierwszym krokiem w zwiększaniu dostępności personelu medycznego powinno być zatem efektywne wykorzystanie czasu już zatrudnionych specjalistów. Można to zrobić np. przez:

  • stosowanie podejścia digital first wobec pacjentów, zgodnie z którym pierwszy wywiad medyczny przeprowadza się zdalnie, by ocenić konieczność skierowania na wizytę osobistą,
  • integracje systemów informatycznych (np. z narzędziami do obsługi diagnostyki laboratoryjnej i obrazowej), 
  • automatyzację przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi placówkami, co usprawni podejmowanie decyzji o leczeniu,
  • cyfryzację procesów administracyjnych (prowadzenie rejestrów elektronicznej dokumentacji medycznej),
  • wdrożenie systemów do automatyzacji rejestracji wizyt, które m.in. przypominają pacjentom o terminie konsultacji i zmniejszają liczbę „okienek” w grafikach lekarzy.

Każda automatyzacja, która pozwala odciążyć personel medyczny od żmudnych i powtarzalnych zadań, przekłada się na większą dostępność usług, wyższy poziom satysfakcji pacjentów i lepsze doświadczenia samych medyków. Ten ostatni aspekt jest szczególnie istotny w kontekście zmniejszania braków kadrowych i zachęcania wykwalifikowanych specjalistów do pracy w polskich firmach. 

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *