Spraw swoim bliskim prezent na święta – zadbajcie o swoje serca wraz z kampanią Akcja Kardioprotekcja!

4 min read

Każdego roku w grudniu Polacy całą swoją atencję poświęcają na  zakup  prezentów dla bliskich oraz przygotowywaniu posiłków świątecznych, często zapominając o najważniejszym – o swoim zdrowiu. W odpowiedzi na tę  tendencję, eksperci kampanii Akcja Kardioprotekcja przypominają o możliwości wykonania „Kardiotestu”, który pozwala szybko i skutecznie ocenić stan zdrowia serca.

Okres przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia  – co jest, a co powinno być najważniejsze?   

Święta Bożego Narodzenia to czas długo wyczekiwanej radości i magii. Szukamy wymarzonych prezentów dla naszych bliskich, wkładamy dużo serca w szykowanie tradycyjnych potraw świątecznych i przystrajanie domów pięknymi dekoracjami. Zgiełk przedświątecznych przygotowań i gonitwa za idealnymi prezentami, często odwraca naszą uwagę od tego, co jest tak naprawdę ważne. Według wyników „Kardiotestu”[1], aż 20% osób, które przeszły incydent sercowo-naczyniowy, lekceważy zalecenia lekarskie oraz pomija zażywanie przepisanych przez lekarza niezbędnych dawek leków. To niepokojące! ,  W gorączce świątecznych przygotowań nie możemy zapominać o najważniejszym prezencie – trosce o własne zdrowie.

Jak  Polacy dbają o swoje serce? – wnioski z badania  ,,Kardiotest”

Aby cieszyć się  zdrowym sercem należy zadbać o  kilka  czynników:  zdrowa dieta, unikanie używek i regularna aktywność fizyczna. Problem zbyt wysokiego cholesterolu i niewłaściwego BMI często wynika z niezdrowych nawyków żywieniowych, takich jak spożywanie słodkich napojów, jedzenie w barach szybkiej obsługi czy codzienne spożywanie słodyczy. Wyniki „Kardiotestu” wskazują, że jedynie 50% respondentów, którzy nie doświadczyli incydentu sercowo-naczyniowego, przyznaje się do regularnego uprawiania aktywności fizycznej, z czego 33% ćwiczy intensywnie lub ze średnią intensywnością kilka razy w tygodniu. Niestety, pozostała część respondentów nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej, co negatywnie wpływa na jakość ich snu oraz wyniki badań cholesterolu i ciśnienia krwi.

Pacjenci będący po incydencie sercowo-naczyniowym dostają w głównej mierze kardioprotekcyjne zalecenia od lekarza dotyczące zmiany  stylu życia (dieta i aktywność fizyczna). Jest to bardzo istotne, ponieważ zalecenia lekarskie odgrywają kluczową rolę w poprawie jakości życia pacjentów po przebytym incydencie. Są motywacją do prowadzenia zdrowszego stylu życia. Potwierdzają to wyniki mówiące o tym, że aż blisko 80% respondentów zrezygnowało z palenia tytoniu po incydencie sercowo-naczyniowym, a 67% podjęło regularną aktywność fizyczną, głównie na zalecenie lekarzy.

Niepokojący jednak jest fakt, iż 40% badanych informuje, że nie otrzymało żadnych zaleceń od lekarzy po przebytym incydencie sercowo-naczyniowym. Eksperci kampanii Akcja Kardioprotekcja podkreślają, że wg badanych skierowania od lekarza na rehabilitację kardiologiczną po przebytym incydencie sercowo-naczyniowym nie dostało aż 44% badanych, co jest błędem w sztuce lekarskiej.

,,Niezmiernie ważny jest dostęp do kompleksowej rehabilitacji kardiologicznej po zawale serca, w czasie której pacjent nie tylko wykonuje ćwiczenia fizyczne, ale również uczestniczy w edukacji na temat zdrowego stylu życia, czynników ryzyka chorób serca, sposobów ich leczenia, stosowanych leków. W okresie poszpitalnym ważne są regularne konsultacje z kardiologiem, ale również regularnie prowadzona edukacja dotycząca konieczności przyjmowania leków, stosowania właściwej diety i poziomu aktywności fizycznej. Istotne jest również to, żeby angażować członków rodziny, bo jeżeli np. pali współmałżonek to pacjentowi jest niezwykle trudno rzucić palenie’’ – podkreśla prof. dr hab. n. med. Piotr Jankowski – Kierownik Katedry i Kliniki Chorób Wewnętrznych i Gerontokardiologii CMKP w Warszawie.

Spraw wyjątkowy prezent bliskiej osobie

W tym wyjątkowym okresie, zapraszamy do przyłączenia się do Akcji Kardioprotekcji i sprawienia swoim bliskim prezentu, który naprawdę się liczy – zdrowe serce. Wystarczy wejść na stronę internetową  www.kardioprotekcja.pl, by wykonać prosty „Kardiotest” i sprawdzić stan swojego serca. Każda osoba po ukończeniu KardioTestu otrzymuje spersonalizowane zalecenia ułatwiające działania kardioprotekcyjne i rehabilitację kardiologiczną. Niech te święta staną się czasem nie tylko radości, ale również troski o nasze serca i serca naszych najbliższych.


[1] Wyniki Kardiotestu dostępnego na stronie www.kardioprotekcja.pl w ramach kampanii „Akcja Kardioprotekcja”. Wyniki z okresu od marca do 19 grudnia, na grupie 2970 osób (160 badanych było po przebytym wcześniej incydencie sercowo – naczyniowym.)

Rynek zdrowotny w Polsce

W ubiegłym roku branża medyczna ogromnie zyskała na znaczeniu. Ze względu na pandemię koronawirusa, sektor ten stał się pierwszoplanową postacią na największych światowych rynkach kapitałowych. Co więcej, ten trend cały czas trwa. Nic dziwnego, ponieważ cały czas mamy do czynienia z branżą o fantastycznych perspektywach, związanych z ciągłym rozwojem nowych technologii, nowych metod leczenia oraz postępującą cyfryzacją, w tym wprowadzaniem rozwiązań w zakresie e-zdrowia. Przodują w tym firmy prywatne, które są pionierami we wprowadzaniu nowoczesnych narzędzi ułatwiających stawianie diagnozy oraz leczenie i wpływających na podnoszenie jakości oferowanych świadczeń.

Wprowadzanie nowoczesnych technologii w branży medycznej w ogromnym stopniu przyspieszyła pandemia COVID-19. Wprowadzony lockdown podczas jej pierwszych tygodni wprost wymusił realizowanie na szerszą skalę świadczeń zdrowotnych za pomocą narzędzi zdalnych – i to nie tylko tradycyjnych rozmów telefonicznych, ale także czatów czy wideorozmów, często z wykorzystaniem narzędzi umożliwiających również badanie pacjenta “na odległość”.

W efekcie już dziś telemedycyna to forma świadczenia usług medycznych i opieki zdrowotnej łącząca w sobie elementy telekomunikacji, informatyki oraz medycyny. Dzięki wykorzystaniu nowych technologii pozwala ona przełamywać geograficzne bariery i wymieniać specjalistyczne informacje. Umożliwia także oczywiście przeprowadzenie diagnozy na odległość, i to właśnie jest jej najczęstszym zastosowaniem.

Idea telemedycyny została przygotowana przede wszystkim z myślą o osobach, których stan bądź możliwości pojawienia się na zwykłej wizycie w gabinecie są ograniczone. Jednak szybko okazało się, że z dobrodziejstwa e-wizyty mogą skorzystać wszyscy, bo wiele problemów zdrowotnych nie wymaga wizyty i osobistego zbadania przez lekarza. Teleporady są szczególnie rekomendowane w prostych i częstych zachorowaniach, takich jak infekcje górnych dróg oddechowych czy alergie sezonowe lub skórne, lecz mają również zastosowanie do postawienia wstępnego rozpoznania i zlecenia badań przed wizytą u specjalisty, a nawet jako forma kontroli leczenia, przepisania recepty i w wielu innych sytuacjach u chorych przewlekle. Czyli w praktyce można stwierdzić, że telemedycyna jest dla każdego.

Powszechny dostęp do internetu sprawia, że wiele procesów przenosi się do świata cyfrowego. Coraz więcej Polaków wykorzystuje sieć do celów związanych ze zdrowiem. Cyfrowi pacjenci podchodzą do usług medycznych tak samo jak do wszystkich innych usług. Ich podróż (Patient Journey) często zaczyna się właśnie w sieci i to tam po raz pierwszy mają kontakt z konkretnymi placówkami medycznymi.

Aby przyciągnąć takie osoby, trzeba dotrzeć do nich w miejscach, w których są już obecni. Oznacza to konieczność zbadania ścieżek pacjentów (Patient Journey), identyfikacji ich problemów, zmapowania wszystkich punktów styku z placówką medyczną i wreszcie stworzenia strategii skoncentrowanej na doświadczeniach pacjentów.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom cyfrowych pacjentów, branża medyczna musi zatem zacząć korzystać z tych samych metod i narzędzi, których już od dawna używa się w e-commerce jak np.: 

  • narzędzia do marketing automation wspierające targetowanie,
  • portale internetowe dla różnych grup docelowych (pacjentów, partnerów),
  • aplikacje i platformy e-commerce do zakupu leków, akcesoriów medycznych, czy badań diagnostycznych,
  • prowadzenie komunikacji wielokanałowej,
  • testowanie nowych form generowania leadów jak webinary, newslettery, landing pages itp.,
  • narzędzia do badania satysfakcji pacjentów.

Branża medyczna będzie wykorzystywać coraz więcej nowinek technologicznych i innowacyjnych rozwiązań. Pozwalają one na szybszą diagnostykę, efektywną terapię i sprawną rehabilitację. Skoordynowana komunikacja z pacjentem, m.in. poprzez e-czaty czy wideoczaty, jest kluczowa dla kompleksowej opieki. Nowe technologie powinny być nakierowane na wczesną diagnostykę i pozwolić na rehabilitację w domu.

Służba zdrowia nowej generacji będzie wykorzystywała coraz więcej nowinek technologicznych – urządzeń mobilnych, telediagnostyki czy sztucznej inteligencji. W najbliższej przyszłości ponad 14 mln pacjentów może korzystać z nowych technologii w procesie leczenia. Największy potencjał mają przede wszystkim usługi telemedyczne, które mogą zrewolucjonizować system opieki zdrowotnej: przyspieszyć możliwość rozpoznania choroby czy poprawić jakość monitorowania leczenia.

Nowe technologie pozwalają na szybszą diagnostykę, bardziej efektywną terapię i sprawną rehabilitację. Często są wytworem wielu wynalazców, którzy starają się doprowadzić do tego, by były one użyteczne dla pacjentów. Jest wiele innowacji, które dostają wiele nagród, natomiast nie są użytkowane, bo są zbyt trudne do zastosowania w codziennym życiu. Powinny być nakierowane na wczesną diagnostykę, która pozwala na zmniejszenie kosztów diagnostyki i ewentualnej terapii. Nowe technologie, które pozwalają na rehabilitację, powinny być dostosowane do naszych telefonów komórkowych i pozwolić na rehabilitację w domu.

Żeby wydłużyć Polakom życie, nie wystarczy tylko normalna opieka medyczna i kontakt lekarza z pacjentem, lecz przede wszystkim potrzebna jest absolutnie nowoczesna technologia. To telemedycyna, kontakt z pacjentem poprzez różne inne narzędzia informatyczne, takie jak e-czaty czy wideoczaty, generalnie komunikacja z pacjentem w sposób skoordynowany, gdzie widzimy ścieżkę pacjenta w sposób ciągły, używając nowej technologii.

Może Ciebie zainteresować:

+ There are no comments

Add yours