Tworzysz innowacyjne rozwiązania na rzecz zwierząt? Rozwiń swój start-up z Purina!

5 min read

Ruszyły zgłoszenia do czwartej edycji Unleashed – inkubatora technologicznego dla start-upów działających w obszarze opieki nad zwierzętami. Projekty, zakwalifikowane do programu organizowanego przez Purina Accelarator Lab, mogą liczyć na dofinansowanie w kwocie do 50 000 CHF (ok. 245 000 PLN) oraz wsparcie ekspertów Nestlé Purina. W trzech dotychczasowych edycjach z pomocy skorzystało już łącznie 18 start-upów z branży petcare.

Unleashed, od momentu powstania w 2019 roku, jest inicjatorem innowacji w zakresie opieki nad zwierzętami domowymi i pomaga rozwijać oraz łączyć ekosystem start-upów, które wspierają i ułatwiają codzienną troskę o czworonogi. Do programu zaproszone są firmy, które tworzą innowacyjne produkty do pielęgnacji zwierząt, projektują usługi dla ich opiekunów i lekarzy weterynarii oraz wprowadzają rozwiązania wspierające zrównoważone żywienie i dobrostan czworonogów. Po zgłoszeniu start-upy czeka trzyetapowa, wirtualna selekcja. Te z nich, które pomyślnie przejdą wszystkie etapy, podejmą  20-tygodniową współpracę z wybranym zespołem Purina i będą mogły sprawdzić swój pomysł biznesowy w praktyce. Najnowsza edycja Unleashed nagrodzi w ten sposób do 9 start-upów.

Program przeznaczony jest dla uczestników z Australii, Bliskiego Wschodu, Europy, Japonii oraz Nowej Zelandii. Dotychczas szansę na rozwój oraz relacje z ekspertami i przedsiębiorcami otrzymało łącznie 18 start-upów wybranych spośród wszystkich zgłoszeń. To między innymi hiszpański projekt Kibus, oferujący urządzenia do przyrządzania zbilansowanych posiłków dla zwierząt domowych, PuppyFat – brytyjska aplikacja wspierająca prawidłowe żywienie czworonogów, oraz Animoscope – dostawca usług telezdrowotnych dla zwierząt we Francji. W trzech pierwszych edycjach inkubatora technologicznego Unleashed zarejestrowano ponad 600 zgłoszeń z 50 krajów, w tym z Polski. Zauważalne jest rosnące zainteresowanie programem w naszym kraju – z roku na rok pojawia się coraz więcej zgłoszeń polskich start-upów.

Jak wziąć udział w programie? Wystarczy wejść na stronę www.unleashedbypurina.com i najpóźniej do 30 listopada 2022 roku przesłać zgłoszenie. W grudniu br. rozpocznie się weryfikacja zgłoszeń, a program dla zwycięskich start-upów ruszy w marcu 2023 roku.  

Kim Bill, szefowa Purina Accelerator Lab, skomentowała: Unleashed jest postrzegany jako najlepszy w swojej dziedzinie inkubator technologiczny projektów wspierających zwierzęta domowe, a także jako zaufany partner start-upów. To efekt naszej unikalnej struktury współpracy i relacji z ekspertami z branży pet-care oraz pet-tech, którzy charakteryzują się ogromnym zaangażowaniem i pomagają start-upom realizować ich cele biznesowe.

O inkubatorze Purina Lab

Purina Accelerator Lab łączy naukę, badania własne i rozwój z możliwościami komercyjnymi tak, by wspomóc rozwój start-upów, które w innowacyjny sposób integrują technologię z produktami i usługami dla zwierząt. Naszym celem jest zapewnianie usług zdrowotnych, żywieniowych i pielęgnacyjnych, jak również wdrożenie nowych cyfrowych rozwiązań ułatwiających życie zwierząt i ich opiekunów. UNLEASHED to pierwszy program prowadzony przez Purina Accelerator Lab, który wspiera innowacyjne start-upy w branży pet care. Jego celem jest poprawa życia zwierząt i ich opiekunów poprzez wdrażanie przełomowych technologii, możliwości i wartościowych produktów oraz usług. Program opiera się na pracy badawczo-rozwojowej, a Purina oferuje zarówno dostęp do profesjonalnej, rzetelnej wiedzy oraz  doświadczenia w zakresie żywienia i dobrostanu zwierząt, jak i środki wspierające rozwój wybranych start-upów.

O Nestlé Purina PetCare

Nestlé Purina kieruje się przekonaniem, że ludziom i zwierzętom razem żyje się lepiej. Już od ponad 120 lat Purinajest jedną z wiodących firm dostarczających pożywną i smaczną karmę dla zwierząt domowych, wytwarzaną zgodnie z najwyższymi standardami jakości i bezpieczeństwa. Pasja Nestlé Purina do zwierząt domowych wykracza poza doskonalenie żywienia i innowacje produktowe. W 2016 roku Nestlé Purina wprowadziła 10 zobowiązań Purina w Społeczeństwie, aby pozytywnie wpływać na dobrostan zwierząt domowych, społeczności i planetę. Nestlé Purina promuje odpowiedzialne adopcje zwierząt domowych. Dzięki programowi Adopciaki.pl, którego Nestlé Purina jest strategicznym partnerem, od 2015 roku ponad 5000 bezdomnych zwierząt znalazło swój dom. W 2022 roku firma przekazała blisko 300 ton karmy, fundując półtora milion posiłków dla zwierząt w potrzebie, także w Ukrainie. W 2022 r. podjęła nowe zobowiązania na rzecz bardziej zrównoważonej przyszłości, w ramach których działa m.in. w zakresie poprawy zdrowia i dobrostanu osób znajdujących się w trudnej sytuacji, odpowiedzialnego posiadania zwierząt oraz przyspieszenia regeneracji ekosystemów gleby i oceanu. W Polsce portfolio Purina obejmuje wiele najbardziej znanych i lubianych karm dla zwierząt domowych, w tym: Adventuros, Cat Chow, Dentalife, Dog Chow, Felix, Friskies, Gourmet, Purina ONE, Pro Plan, Pro Plan Veterinary Diets. Dowiedz się więcej na www.purina.pl.

O Nestlé

Nestlé w Polsce jest wiodącą firmą w obszarze żywienia z portfolio blisko 1600 produktów i prawie 70 marek, w tym m.in.: NESCAFĒ, WINIARY, GERBER, PRINCESSA, KIT KAT, LION, NESQUIK, NAŁĘCZOWIANKA oraz Purina. Nestlé działa na polskim rynku od 1993 roku. Firma zatrudnia aktualnie 5500 pracowników w 8 lokalizacjach.

Rynek zdrowotny w Polsce

Problemy z brakami kadrowymi wśród specjalistów i personelu pomocniczego przekładają się na niską dostępność usług medycznych. Jest to jeden z najgorzej ocenianych aspektów funkcjonowania służby zdrowia. Według badań CBOS aż 82% Polaków uważa, że ciężko jest umówić się na wizytę u specjalisty, a 71% negatywnie ocenia dostępność personelu w szpitalach.

Problem ten pogłębia biurokratyzacja placówek medycznych. Według raportu NIK lekarze poświęcają 33% swojego czasu na wypełnianie dokumentacji medycznej i inne czynności administracyjne podczas wizyty stacjonarnej i aż 43% podczas teleporady.

Pierwszym krokiem w zwiększaniu dostępności personelu medycznego powinno być zatem efektywne wykorzystanie czasu już zatrudnionych specjalistów. Można to zrobić np. przez:

  • stosowanie podejścia digital first wobec pacjentów, zgodnie z którym pierwszy wywiad medyczny przeprowadza się zdalnie, by ocenić konieczność skierowania na wizytę osobistą,
  • integracje systemów informatycznych (np. z narzędziami do obsługi diagnostyki laboratoryjnej i obrazowej), 
  • automatyzację przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi placówkami, co usprawni podejmowanie decyzji o leczeniu,
  • cyfryzację procesów administracyjnych (prowadzenie rejestrów elektronicznej dokumentacji medycznej),
  • wdrożenie systemów do automatyzacji rejestracji wizyt, które m.in. przypominają pacjentom o terminie konsultacji i zmniejszają liczbę „okienek” w grafikach lekarzy.

Każda automatyzacja, która pozwala odciążyć personel medyczny od żmudnych i powtarzalnych zadań, przekłada się na większą dostępność usług, wyższy poziom satysfakcji pacjentów i lepsze doświadczenia samych medyków. Ten ostatni aspekt jest szczególnie istotny w kontekście zmniejszania braków kadrowych i zachęcania wykwalifikowanych specjalistów do pracy w polskich firmach. 

Powszechny dostęp do internetu sprawia, że wiele procesów przenosi się do świata cyfrowego. Coraz więcej Polaków wykorzystuje sieć do celów związanych ze zdrowiem. Cyfrowi pacjenci podchodzą do usług medycznych tak samo jak do wszystkich innych usług. Ich podróż (Patient Journey) często zaczyna się właśnie w sieci i to tam po raz pierwszy mają kontakt z konkretnymi placówkami medycznymi.

Aby przyciągnąć takie osoby, trzeba dotrzeć do nich w miejscach, w których są już obecni. Oznacza to konieczność zbadania ścieżek pacjentów (Patient Journey), identyfikacji ich problemów, zmapowania wszystkich punktów styku z placówką medyczną i wreszcie stworzenia strategii skoncentrowanej na doświadczeniach pacjentów.

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom cyfrowych pacjentów, branża medyczna musi zatem zacząć korzystać z tych samych metod i narzędzi, których już od dawna używa się w e-commerce jak np.: 

  • narzędzia do marketing automation wspierające targetowanie,
  • portale internetowe dla różnych grup docelowych (pacjentów, partnerów),
  • aplikacje i platformy e-commerce do zakupu leków, akcesoriów medycznych, czy badań diagnostycznych,
  • prowadzenie komunikacji wielokanałowej,
  • testowanie nowych form generowania leadów jak webinary, newslettery, landing pages itp.,
  • narzędzia do badania satysfakcji pacjentów.

Wartość eksportu polskich wyrobów medycznych rośnie w tempie dwucyfrowym i ta dynamika powinna się utrzymać w kolejnych latach. Nasze krajowe produkty stają się coraz bardziej konkurencyjne nie tylko w Europie, ale także na rynkach amerykańskich i azjatyckich. Coraz więcej polskich firm jest zainteresowanych ekspansją na rynki zagraniczne, poszerzając tym samym portfolio dostępnych na polskim rynku wyrobów.

Rynek polskich producentów wyrobów medycznych składa się głównie z małych i średnich firm, które są elastyczne i szybko przystosowują się do zmieniających się potrzeb rynku czy też wymagań i oczekiwań pacjentów. Nie należy jednak zapominać, że mamy też firmy z globalnym doświadczeniem, które osiągnęły już ogromne sukcesy międzynarodowe i od lat eksportują swoje produkty do ponad 90 krajów na całym świecie.

W czołówce polskich produktów eksportowych znajdują się m.in.: meble medyczne, narzędzia chirurgiczne, implanty ortopedyczne, urządzenia ortopedyczne, aparatura elektrodiagnostyczna, sterylizatory medyczne, specjalistyczne opatrunki czy przyrządy i urządzenia okulistyczne.

Polska należy do grona czołowych producentów środków chłonnych w Europie Środkowo-Wschodniej i jest jednym z największych w Europie. do zalet polskich produktów medycznych można zaliczyć wysoką jakość w połączeniu z przystępną ceną, niezawodność, kompatybilność z wyrobami innych producentów oraz elastyczność w podejściu do wymagań klienta.

W dobie pandemii, z oczywistych względów, na największy rozwój mogą liczyć wszelkie rozwiązania z zakresu telemedycyny, umożliwiające leczenie i diagnostykę pacjenta na odległość. Z drugiej strony, pandemia wciąż pokazuje, że firmy reprezentujące sektor wyrobów medycznych muszą na bieżąco reagować na nowe ograniczenia i potrzeby rynku, a także odznaczać się innowacyjnym podejściem. A to znaczy, że trendy na rynku wyrobów medycznych mogą się zmieniać w zależności od sytuacji.

Wpływ koronawirusa na medycynę nie skończy się razem z pandemią. W kolejnych latach branża medyczna koncentrować się będzie na takich trendach, jak starzenie się społeczeństw, aplikacje zdrowotne i fitnessowe, telemedycyna czy wirtualna diagnostyka. Produkty i technologie nielekowe z tych właśnie obszarów znajdą się wysoko na liście wydatków Polaków. W efekcie można spodziewać się wzrostu prywatnych nakładów na ochronę zdrowia, w tym na wyroby medyczne.

Wydatki na zdrowie stanowią ok. 5% całkowitych wydatków gospodarstw domowych i utrzymują się na podobnym poziomie od kilku lat. Największa część wydatków na zdrowie jest przeznaczana na zakup leków – zarówno tych dostępnych na receptę, jak też OTC, czyli produktów wydawanych bez recepty.

Negatywny wpływ każdej kolejnej fali pandemii koronawirusa na społeczeństwo i gospodarkę jest i będzie coraz większy. W związku z tym wydatki Polaków na usługi i produkty niezwiązane bezpośrednio z COVID-19, również te dokonywane w sektorze opieki zdrowotnej, będą stale rosły.

Dynamika cen może się różnić w zależności od konkretnej grupy produktów, ale powszechny wzrost cen surowców, produktów i usług wskazywałby na podobny trend w branży wyrobów medycznych.

Wyroby medyczne to szeroka, różnorodna i niezwykle innowacyjna kategoria produktów, obejmująca 500 000 wyrobów, takich jak przedmioty ortopedyczne i rehabilitacyjne, opatrunki specjalistyczne, implanty, szwy, jak również specjalistyczny sprzęt diagnostyczny.

Może Ciebie zainteresować:

+ There are no comments

Add yours